tirsdag 25. februar 2014

På jobb hos Beth Chatto 1-2014 - Å bryne seg på Acanthus

The Beth Chatto Gardens i februar.
Endelig er det tid for mitt etterlengtede opphold i The Beth Chatto Gardens i Elmstead Market utenfor Colchester i Essex. Noen av dere har sikkert lest om denne hagen og mitt tidligere opphold her, men er du ny leser av bloggen har du kanskje ikke fått med deg disse innleggene:


Jeg er så heldig at jeg igjen har fått lov til å komme tilbake til denne fantastiske hagen og planteskolen for å lære mer om planteskoledriften deres. Og selv om vi har besøkt denne hagen flere ganger i løpet av årene vi har reist til England, har jeg aldri sett hagen i februar.

Dagen startet med en grytidlig start fra Richmond vest for London, på røde dobbeldekkerbusser og semiraske tog og t-bane sammen med søvnige londonpendlere før jeg endelig var på toget som skulle ta meg fra metropolen til landsbygda. 
The Beth Chatto Gardens ligger i en liten landsby øst for byen Colchester.

Du kan lese mer om hagen her: http://www.bethchatto.co.uk/

Og vårt blogginnlegge fra november her:  November i The Beth Chatto Gardens
Rett ved inngangen til hagen ligger The Gravel Garden og her møtte jeg Åsa, Head Gardener som var i gang med renovering av noen bed. Som alle som holder på med hage vet, så må bed og rabatter av og til redigeres for at du skal få dem som du vil, samt begrense enkelte planters spredning. I The Gravel Garden er blant annet Scilla og Arum italicum ”ugress” som tar seg for godt til rette.


Rotstiklinger av orientvalmue 'Pattys Plum'.
Jeg skal jobbe i planteskolen og kommer fort inn i gamle takter. En stor klump med Stipa gigantea er gravet opp i hagen fordi halvparten er gått ut i vinter. Døde gressbiter fjernes og de friske bitene deles i passe størrelser og pottes opp før de plasseres i en av plasttunnelene for å komme seg.

Neste jobb var rotstiklinger av orientvalmue (Papaver orientale) og da snakker vi ikke hvilken som helst orientvalmue, men valmuenes svar på Gucci, nemlig den ettertraktede sorten ’Pattys Plum’. I dag setter vi ikke rotstiklingene i pluggbrett, men de legges vannrett i et brett med jord. Rotbitene dekkes og settes på undervarme i formeringshuset.


Acanthus klar til å pottes opp.
Resten av dagen går med til å jobbe på morplantefeltene. Hos The Beth Chatto Gardens har de store områder med stauder i morplantefelt. Noen planter tas opp med jevne mellomrom og deles, imens andre høstes det stiklinger og frø av.
Jobben vår består i å spavende rader før vi planter ned noen av staudene igjen. Rette rader med flere forskjellige stauder. Innimellom flyttes staudene på morplantefeltet for gi dem ny jord og litt vekstskifte. På et felt grov vi opp mengder av Allium obliquum og Iris tuberosa (tidligere Hermodactylus tuberosa). I denne delen av morplantefeltet traff vi også på dagens utfordring. En stor klump av Acanthus. Denne planten skulle tas opp, deles og så mye som mulig av røttene fjernes fra jorda. Grunnen er at denne planten fint kan vokse opp av små rotbiter som blir igjen i bakken. Det var derfor viktig å være nøye. Men første problem var ikke å få bort rotbitene, men å faktisk få opp den kraftige planten av bakken. Hvem sa at hage var for pyser. To mann bruker godt og vel en halvtime på å få løsnet den store planten, men til slutt må den gi tapt. Den ble senere delt opp i passe små biter og pottet opp.

For å kunne nyte hagen i solskinn tok jeg en rask hagevandring i hagen. Store tepper av snøklokker dekket bakken, og de første påskeliljene var slått ut i blomst. Jeg tror jeg vil la bildene tale for seg, og begynne å glede meg til morgendagens arbeidsoppgaver.   



Snøklokker
Snøklokker og sibirkornell.
Kusymre (Primula vulgaris)
Snøklokker
Flere snøklokker i The Wood Garden.
Snøklokker og Arum italicum
Min turkamerat i hagen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...